Ben van Duin - Blog
shadow
14 oktober, 2014

JEE-O OP EENZAME HOOGTE

Woonbeurs 2014 Amsterdam
Dit jaar 2 dagen samen met Kathleen en Lammert van Jee-O deze stand bemand.
Dit jaar geen presentatie van de gehele collectie, maar juist sterk de nieuwe items geëxposeerd.
Voor een consumentenbeurs een gedurfde stap.
Zeker met de nieuwe “soho” lijn, bestaande uit vrijstaande douches, badvuller en wastafel inbouwkraan van roestvaststaal afgewerkt met stuctuurlak.
Deze lijn kenmerkt zich door zijn robuuste industriële karakter.
Het contrast met de in hoofdzaak structuurlakvorm en de softtouch rubbercoating handgreep prikkelt ontwerpers zoals ik om een totaal nieuwe afwerking van de badkamer te maken.
Geen chroom en glanzende keramiektegels maar eerder een basic uitstraling met beton, natuursteen en of microcement afgewerkte vloeren of wanden.
De spanning tussen deze basic afwerkmateriaal en kranen in combinatie met een hoog aaibaarheids- gehalte in de vorm van quarts waskom en bad maakt een badkamer tot een  geheel nieuwe beleving.
Afgaande op de publieksreacties van de afgelopen beursdagen denk ik dat JEE-O in de roos heeft geschoten. in een verder niet echt innoverende woonbeurs.
Ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat huishoud- en woonbeurs samengevoegd gaan worden.
Aan het publiek te zien met de vol gekochte tassen met prullaria niet lang meer.

Ontwerp Ben van Duin

Reageren Delen op facebook linkedin
shadow
10 september, 2014

LAAT NU UW VIRTUELE WENSBADKAMER TOT LEVEN KOMEN

Zes sleutels tot het succesvol (ver)bouwen.
U kent het wel. Heb je je uren lang druk gemaakt over de kleur en materialen van een badkamer. En de leverancier heeft een mooie tekening gemaakt. Maar toch hebben mensen achteraf vaak onvrede omdat er niet alles uit de plattegrond is gehaald.
Het gaat om storende visuele zaken veelal. Zo moet eigenlijk voorkomen worden bij de entree van de badkamer dat het eerste zicht getrokken wordt naar een toilet! Veel mooier is de blik te kunnen werpen op de wastafels. Deze geven dankzij boven de wastafels gemonteerde spiegels al meteen een ruimtelijk effect.
Een ander voorbeeld is vooraf helder te krijgen (in het schetsproces!) wat water-technisch mogelijk is; we kunnen het toilet op de mooiste plek denken maar als waterafvoer een probleem is moet dit wel kenbaar gemaakt worden.
Het ontwerp moet maakbaar zijn, dit wordt door veel ontwerpers nog al eens vergeten. Mijn advies aan deze mensen en aan u is om meer tijd te steken in het ontwerp; visualisatie vooraf en nu met behulp van de realistische 3D-presentaties is het zelfs voor mensen die geen tekening kunnen lezen leuk om over de meest kostbare ruimte, wat de badkamer in wezen is, te beslissen.

Ik zet het nog even op een rijtje: de volgende elementen 
 1- probeer indien mogelijk het toilet zoveel mogelijk uit het zicht te houden
2- neem het bad of de wastafel als primaire visuele inkijk
3- bedenk zoveel mogelijk voordat de bouw start
4- plak niet alle elementen tegen de muur, maak ruimte met functionele  wanden
5- creëer ruimte, laat de wanden niet tot plafond lopen
6- een mooi lichtplan komt voort uit een harmonieuze plattegrond

…..en een realistische, 3D-plattegrond
Een plattegrond zelf is er niet zomaar een, daar zit probleemgericht kijken en analyseren achter, met o.a. 6 bovengenoemde ontwerp handvatten.
Mijn aanbod voor het najaar aan u is om voor een gereduceerd bedrag van 500 euro exclusief btw een 3D-schetsontwerp op maat te maken voor uw badkamer van uw dromen. (U weet dat ik geheel onafhankelijk werk van merken en/of leveranciers!?)

presentatie tek. 6 toilet-2douche-2badkamer plattegrond en views

 

Reageren Delen op facebook linkedin
shadow
16 april, 2014

TRENDS

Wat maakt iemand tot een echte trendwatcher?
Het draait om het magische begrip ‘Tijdgeest’: een trendwatcher moet heel goed weten wat er speelt en nog belangrijker: wat er gaat spelen. Dit bereik je door de kennis over de geschiedenis van het vak, materialen en eigenschappen te ontwikkelen. De meester op dit gebied is Antonio Citterio (ik schrijf zijn naam met respect op..).
Zie onderstaand stoeltje ‘Mozart’ voor Flexform. Alweer uit 1996! Vormgegeven in klassiek materiaal, riet nota bene, maar dan in een strak houten frame.

MOZART 2

Al een paar jaar is Patricia Urquola een trendsetter van formaat. ‘Cover’ voor Moroso uit 2013 is een prachtig recent meesterwerk: simpel houten frame voorzien van een zitting. Met eigenzinnige weeftechniek in de rug. Huiveringwekkend mooi.

cover311

Modetrends
De vintage rage is bijna op een hoogtepunt en dat betekent veel vage en verweerde kleuren. Het staat voor geborgen, veilig, familie, individualisme en ronduit… angst.
Wij anticiperen als reactie op een nakende lichte en heldere periode. Die gaat er zeker komen. Als ontwerper is het belangrijk te weten welke materialen en kleuren dominant worden en dan in nieuwe setting dit zo te vormen dat het heel eigentijds is.

Wat wordt belangrijk de komende jaren:
• nog meer nieuwe alternatieve materialen,
• ruwe en onbewerkte toepassingen
• bij demontage makkelijk te scheiden en
• op zoveel mogelijk zelfde niveaus hergebruiken.

Kortom, inspirerende tijden voor ontwerpers die open staan voor niet voor de hand liggende materiaaltoepassingen.

bankje 001

Individualisering van ontwerp
Door de 3D printer te gaan gebruiken als productiegereedschap wordt er naar mijn idee een nieuwe markt gecreëerd om een kunststof object te personaliseren zonder dat dit extreem hoge kosten met zich mee brengt. Denk aan ombouw telefoons, horloge om manteling, drinkbekers, kopjes, sleutelhangers, afstandsbedieningen, siervoorwerpen en in een later stadium ook grotere objecten. Op de Dutch Design week in Eindhoven waren er tal van voorwerpen te zien die zo uit de printer zijn gerold…

Reageren Delen op facebook linkedin
shadow
27 januari, 2014

Meubelbeurs Keulen

Gelukkig dat de Duitse economie nog steeds floreert anders waande je in een van de somberste beurzen die geweest zijn.Ondanks dat er eindelijk lichtpuntjes zijn in herstel van koopkracht in west Europa zal dit nog lang op zich laten wachten bij aankopen van meubels. Zeker als ik kijk naar wat de grote gevestigde met name Italiaanse merken doen. Deze moeten zich nu heel goed realiseren dat voor west Europa de tijden over zijn dat een hele grote groep consumenten veel geld konden neerleggen voor een kapitaal meubelstuk.
B&B Italia anders een fabrikant met een frisse uitstraling straalde nu een somberheid uit.Grote besloten stands met weinig licht en spraakmakende ontwerpen, veelal donkere kleuren.Waarschijnlijk is voor deze fabrikanten het Midden-Oosten, Rusland en Azie een veel belangrijkere afzetmarkt aan het worden.
Gelukkig is er juist nu ruimte voor jonge innovatieve fabrikanten die met mooi vorm gegeven producten komen, langzaam hebben deze fabrikanten het besef dat er geproduceerd moet worden op een meer aarde vriendelijke manier!!.Mooi!Dit resulteert in lichte vormgeving, het mek Kristalia samen met MDF Italia is een mooi voorbeeld van.

Van heel andere orde zijn de fabrikanten in de afwerking materialen.
Texturen in afwerking is binnen strakke architectonische structuren heel belangrijk. Het geeft aan een verder strak  vaak licht van kleur architectuur  de persoonlijke identiteit en  aandacht die het onderscheidend maakt.

IMG_2441

Reageren Delen op facebook linkedin
shadow
6 januari, 2014

Echte circulaire economie

Kijk dit is echte circulaire economie

Een petfles gevuld water en en bleekmiddel door een golfplaten dak gestoken, het buitenlicht wordt opgevangen en verspreidt ongeveer evenveel licht als een gloeilamp van 50-60 watt.

Mooi filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=JOl4vwhwkW8

NEP CIRCULAIRE ECONOMIE was op de woonbeurs op een heel ander manier aanwezig. Als Vintage bric a brac marche.
Een aantal jaren geleden was woonbeurs in de eerste week van oktober voor Nederlandse consumenten “de designbeurs” waar de top van de internationale meubelmerken acte de precance gaven, vaak dezelfde merken  die in het voorjaar hun kunsten hadden laten zien op de meubelbeurs van Milaan.
Deze tendens was  in eerdere jaargangen ook al te zien, maar dit jaar spande de kroon.
Design beleven is op deze  beurs was aan het verkeerde adres.
Ik begaf  me meer op een Franse vide-greniers. Helaas was de armoe in designland heel duidelijk zichtbaar.
Heeft zo’n beurs dan toch nog een doel?
Bijvoorbeeld:

woonbeurshuis-101-woonideee

 

 

 

 

 

Opkomende circulaire economie of al een aantal jaren populair onder trendwatchers ” cradle to cradle”
Naar mijn idee niets van dit, veelal nieuw oud gemaakte snuisterijen of het huis weer vol te zetten met diverse snuisterijen.
Kitsch van zolder of de vrijmarkt.Op Zich niet mis mee, maar doe nu net niet of dit de wereld veroverende manier van omgaan met grondstoffen

Reageren Delen op facebook linkedin
shadow
23 oktober, 2013

Woonbeurs 2013 Amsterdam

Jee-O stand Lammert Moerman

Jee-O stand Lammert Moerman

 

 

 

 

 

Weer een weekje woonbeurs meegemaakt dit jaar, net als twee jaar geleden heb ik afgelopen beurs voor Jee-O en Ben van Duin interieurarchitectuur promotie  gedaan.Opvallend dit jaar en duidelijk anders dan twee jaar terug was de stemming en bezoek positief gestemd, nauwelijks geweeklaag dat het te koop staande huis niet werd verkocht.Toch heeft de crises ook bij de beurs toegeslagen, voor sanitair, tegel en badkamerspecialisme waren er verder geen waarneembare exposanten. Gemiste kans?Dit gaf ons de kans om op eenzame hoogte onze kunsten te etaleren.Veel bezoekers gesproken die met concrete plannen rondliepen om hun badkamer aan te pakken, of andere soms al vergevorderde bouwplannen hadden.Verbazingwekkend blijf ik het vinden hoe onvoorbereid mensen aan een  verbouwing beginnen.Hierbij doel ik op de mogelijkheden die blijven liggen op het moment dat mensen een ruimte ( in dit geval)  badkamer gaan verbouwen.De badkamer is de meest intens gebruikte ruimte die qua verbouwing de meeste inpakt heeft in het dagelijks leven in van een gezin, ongeacht de grote daarvan veel geld kost.Daarom is het belangrijk vooraf heel goed de wensen en mogelijkheden te inventariseren.Juist bij deze bouw ook door de belendende muren heen te kijken.Verrassend om dan te zien hoe een klein onmogelijk badkamertje tot een harmonieuze ruimte omgetoverd wordt.

Leuk is het om al schetsend in een paar minuten tijd mensen compleet  een andere kijk te geven op een verbouwings ontwerp waar zij al jaren tegen aan hikken wat aanvankelijk geen noemenswaardige verbeteringen in zich had.
Tip!! Laat voordat u gaat verbouwen een interieur architect naar het plan kijken, kost in verhouding een beetje en levert zoveel meer op

Reageren Delen op facebook linkedin
shadow
10 mei, 2013

Meubelbeurs Milaan.

De hoogmis voor de vormgevers en mooimakers van deze wereld vond weer plaats van 9 tot 14 april.
Vorig jaar door de omstandigheden geen kans gezien om de beurs te bezoeken dit was voor het eerst sinds 1994.
De voorgaande jaren was ondanks investeringen de teneur ver van positief.
Dit jaar zie ik de ommekeer, ook nu wordt er nog geklaagd.
Maar niemand kijkt meer gek op dat er bij bedrijven terughoudend wordt gereageerd op investeringen.
Je ziet dat iedereen door samen te werken, de problemen om te zetten naar uitdagingen.
Alle registers worden open gezet om het tij te keren.
Hierbij zie je dat de creatieve industrie de voorlopers zijn om Europa weer de kaart te zetten.
Realiteitszin:
Verzorgde mooie presentaties:
Maakbare ontwerpen:
Verantwoorde materialen.
Geborgenheid. ( ik zie of hoor ‘t woord cocooning) niet meer.
Wat resulteert in een ambiance die gelukkig maakt.
De grote problemen zijn en gaan de wereld niet uit, maar wat belangrijk is dat je het gevoel krijgt dat het zo niet langer kan, dat het anders moet.
Dit lukt alleen als iedereen het open staat voor veranderingen.
Kleine samenwerkingsverbanden, synergie tussen diverse ontwerpers en industrie.
Hoogtepunt:
Moooi de uitvergrote foto’s van Erwin Olof als achtergrond voor presentaties van producten. Toeval of niet de uitstraling was museaal foto’s als schilderijen van de oude Hollandse meesters nu ten volle getoond in het zojuist geopende Rijksmuseum.
Edra heeft een banksysteem ontworpen wat heel snel de associatie heeft met de Maralunga bank van Cassina. Ontwerp meer dan 30 jaar oud.
Porro ook weer een fantastische ambiance. Je krijgt weer zin in een winkel.
Om in deze omgeving te wonen of te werken is zo rustgevend. Alles klopt zonder dat het tot het enge is door ontworpen. Wat ik belangrijk vind is dat ook een achteloos achter gebleven paar schoenen of kranten stoort niet.

Reageren Delen op facebook linkedin